2019. november 20. szerda Jolán

Sportok, amikben előbb-utóbb tuti lesérülsz: kitálaltak az orvosok


Az emberi testet mozgásra tervezték, éppen ezért az egész életen át tartó egészség egyik alapfeltétele a fizikai aktivitás. Ugyanakkor a sportokhoz kapcsolódó sérülések az idő műlásával egyre komolyabban károsíthatják a testünket: például ugyanaz a probléma egy fiatalt lehet, hogy csak 1-2 hétre üt ki az edzésből, mialatt egy idősebb szervezetet már végleg kivonhat a sportolásból.

Brian Werner, a Virginiai Egyetem ortopédsebész-sportgyógyásza szerint bár a 20-30 éveseket foglalkoztatja a sok testmozgás, de egyáltalán nem foglalkoznak a sérülésekkel - jelentette ki a szakértő a Timenak. Például, idézte fel, egy tanulmány szerint a futás az egyik legnépszerűbb sport az USA-ban, de az amerikai futók több mint fele legalább évente egyszer megsérül. Werner szerint ennek a fő oka, hogy sok futó képes túlzásba esni, túlvállalni magát, ami már nem túlzottan optimális az emberi szervezet számára. A kutatók szerint, ha valaki sokáig, és sérülésmentesen szeretne szabadidejében futni, akkor a legelőnyösebb, ha heti 2-3 alkalommal lassú, vagy közöepes sebességgel rójuk a kilométereket.

Különösen a 40 évnél idősebb korosztály számára igen súlyos sérülések kockázatával járnak azok a gyakorlatok, amelyek nagy terhelést jelentenek a térdekre, a vállakra és más ízületekre

- mondta Werner. Ilyenek például a kosárlabda, a futball, a tenisz vagy más sportok, amelyeknél sokszor kell ugrani, gyorsan irányt váltani.

Ugyanakkor mindez nem azt jelenti, hogy fel kell adni a sportolást: a Time egy másik tanulmányt is ismertet, amely szerint az egyéni gyakorlatokhoz képest sokkal egészségesebb, ha másokkal együtt sportolunk. A kutatás összekapcsolta a testmozgást és a társadalmi interakciót a hosszabb élettartammal - ám az ajánlott tevékenységek szintén magukban hordozzák a sérülések kockázatát.

Ha az ember célja a kockázatok minimalizálása, miközben továbbra is a sporttal őrizné meg egészségét, a szakértők kiemelik a gyaloglást és az úszást, mint két alacsony kockázatú, ellenben igen jótékony tevékenységet.

Kyle Yost, a Marylandi Egyetem Orvosi Központjának sportorvos szakértője kielemlte, az úszás az aerob testmozgást és az ellenállás-edzést is ötvözi, azaz javítja az kondit és az erőt. A gyaloglás pedig minimalizálja a sérülések kockázatát, de mégis teljes értékű testmozgás. A szakértők szerint az élénk séta különösen egészséges.

A séta egy szabadtéri tevékenység, amelyet akár másokkal együtt is lehet végezni. Úgy gondolom, hogy minden olyan testmozgás, amely ötvözi ezt a két dolgot, az előnyünkre válhat

- mondta James O'Keefe kardiológus.

Megfelelő instrukciók mellett a jóga is kifejezetten egészséges lehet, hiszen a gyakorlatok rugalmassá teszik a testet, az izomzatot, javítja az egyensúlyt és csökkenti az izommerevséget, ami általában a sérülésekhez vezet.

Ezt tedd az egészségedért

A fitnesz szerelmeseinek, akik a hosszú sétákkal és jógával töltött életre vágynak, lehetősége van arra, hogy csökkentsék az intenzívebb sportokhoz kapcsolódó sérülési kockázatokat.

A szakértők első tippje nem biztos, hogy nagyon fog tetszeni: minden sport vagy edzés esetén a mérsékelt megközelítés jó módszer. Ha ugyanazt a sportot, vagy gyakorlatot végzed minden nap, az problémás lehet.

Egy másik biztonsági intézkedés az, elején még lightosan fogsz bele, és szép lassan növeled a tempót az intenzívebb edzésekig.

Sok ember túl keményen, túl nagy hévvel kezd bele a sportba

- hívta fel a figyelmet O'Keefe. Szerinte, ha valaki például félmaratont akar futni, iratkozzon fel a következő évi versenyre, hogy legyen idő egészséges tempóban felkészülni. Emellett fontos vegyíteni a futást mással is (például úszás, vagy jóga) az erő és kitartás növelése érdekében.

KIHÚZNA A BAJBÓL 500 EZER FORINT?

A Pénzcentrum kalkulátorával könnyedén megtalálhatod a legolcsóbb személyi kölcsönt. Mutatunk egy konkrét példát: kalkulátorunkban 500 ezer forintos hitelösszeget, és 48 hónapos futamidőt adtunk meg. A törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 12 178 forintos törlesztőrészlettel a CIB nyújtja (THM 8,17 %), de nem sokkal marad el ettől a K&H 13 411 forintos törlesztőt (THM 13,79%) ígérő ajánlata sem. Emellett érdemes még megemlíteni a Budapest Bank és az Oney konstrukcióját is. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS