Hét civil szervezet egy 15 pontból álló javaslatcsomaggal radikális átalakítást szorgalmaz a fővárosi parkolási rendszerben.
Szeptembertől nem lehet zöld rendszámmal forgalomba helyezni a plug-in hibrid autókat Magyarországon, 2026-ig pedig az összes kiadott rendszámot fehérre kell cserélni. Az új autóknál a helyzet egyértelmű, de mire számítsanak azok, akik már beruháztak egy PHEV autóba: mennyiben befolyásolja a használtpiacot a kedvezmények elvétele? Ezt jártuk körbe szakértők segítségével.
2016. január elejétől a plug-in hibrid járművek jelentős, a zéró emissziós, azaz tisztán elektromos és hidrogén meghajtású gépjárművekkel megegyező mértékű kedvezményekben részesültek Magyarországon, ezek is jogosultak lettek a zöld rendszámra, és annak előnyeire.
De ennek szeptembertől vége: szeptember elsejétől csak a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek kaphatnak zöld rendszámot az első belföldi forgalomba helyezés során. Az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt járművek tulajdonosainak pedig legkésőbb 2026. november 30-ig kell cserélniük a zöld rendszámtáblát fehér alapszínűre.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium azt is közölte, a rendszám fehérítésével járó költséget az autó tulajdonosának kell kifizetnie: új rendszámtábla ára 8500 forint, míg egyedi rendszámtábla esetében ez az összeg 15 ezer forintra rúg. Most arra voltunk kíváncsiak, milyen autópiaci hatásai lehetnek az intézkedésnek: indulhat-e árcsökkenés a rendszámfehérítés után, esetleg már most is megmozdultak-e az autóvásárlók?
Még nem várható árcsökkenés
Nagyon hektikus mozgásokat egyelőre nem láttunk, az oldalunkon kínált használt plug-in autók ára a korábbi hónapokhoz hasonlóan 11,7 millió forint körüli értéken mozgott, miközben az elmúlt két hétben szignifikánsnak nem nevezhető csökkenést tapasztaltunk a kínálatban. Ez persze nem jelenti azt, hogy ez így is marad, hiszen a logikus mozgás az árcsökkenés lesz. A kereslet változása pedig erősen függ majd attól, hogy ez az árcsökkenés milyen mértékű lesz
- közölte a Pénzcentrum kérdésére Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. A szakember szerint mivel 2024. szeptember 1-je után forgalomba helyezett PHEV autók (külföldi használt import és szalonba vásárolt új gépjárművek) már nem kapják meg a zöld rendszámot és az ehhez tartozó kedvezményeket sem, ez nagy eséllyel lefelé tolja majd az árakat.
Jelentősebb árcsökkenés viszont a 2026 novembere előtti időszakban várható, amikor is minden PHEV tulajdonosnak le kell adnia a zöld rendszámot
- ismertette. Mint kiemelte, ahogy közeledik a rendszámcsere határideje, a plug-in hibrid autók tulajdonosai egyre nyomottabb áron próbálhatják meg értékesíteni autóikat.
Halász Bertalan arról beszélt: várakozásaik szerint összességében a PHEV autóknál a megszűnő kedvezmények miatt a céges vásárlók jelentős része más szegmensben fog új autót keresni. A piacon megmaradó, a PHEV autó iránt érdeklődők valószínűleg jelentős alkuval próbálnak majd vásárolni. A használtautó-kereskedők is már nyomottabb árat fognak kínálni az autó tulajdonosának egy PHEV vásárlása esetén. De az újautó-szalonok is kisebb összeget kínálhatnak egy esetleges PHEV beszámítása esetén.
Hozátette: logikus lépés lenne a márkakereskedők részéről, ha szeptember előtt a még készleten álló plug-in hibrid autókat forgalomba helyeznék, hogy azok még megkaphasság 2 évre a zöld rendszámot. Hiszen így a készletautókat még könnyebben lehetne értékesíteni.
Sokaknak még a változás után is megérheti?
Bár a szabályok változnak, de a plug-in hibrid autók legfőbb előnye megmarad ezt követően is, hiszen a modern típusokkal már akár 80-100 kilométer is megtehető tisztán elektromos üzemmódban, ez pedig továbbra is előnyös annak, aki otthon, vagy a munkahelyén tudja tölteni az autóját - mondta kérdésünkre Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum Budaörs értékesítési igazgatója.
Már eddig is benne volt a pakliban, hogy a plug-in hibridekre vonatkozó kedvezményeket eltörlik, korlátozzák. Sőt, több hazai nagyváros már lépett is, például regisztrációhoz kötik az ingyenes zöld rendszámos parkolást, és a PHEV autók nem jogosultak erre, valamint Budapesten is régóta téma volt az ingyenes parkolás feltételeinek megváltoztatása. Aki ilyen meghajtású autón gondolkodott, az számíthatott rá, hogy előbb-utóbb valamilyen szigor lesz
- emlékeztetett a szakember, aki szerint persze, vannak olyan autóvásárlók, akik forintra kiszámolták a plug-in hibrid költségelőnyeit, és részben az ingyenes parkolás miatt is választották ezt a megoldást - még a felára ellenére is -, őket a szigorítás hátrányosan érinti. De jellemzően, aki ilyen autót választ, az tisztában van az elektromos közlekedés előnyével is: tud otthon, a munkahelyén tölteni, ezek a költségelőnyök pedig nem vesznek el, a zöld rendszám privilégiuma nem lesz annyira fontos azoknak, akik valóban kihasználják ezt - fogalmazott.
Az intézkedéstől markáns piaci változás, kereslet-, vagy árcsökkenés véleményem szerint nem várható, sőt, mi azt tapasztaljuk, hogy a mostani szigorítás körüli sajtóvisszhang miatt sokan érdeklődni kezdtek a plug-in hibridek iránt
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- ismertette Tóth Péter. Ugyanakkor a szakember szerint a szigorítás a régebbi plug-in hibrid autók piaci helyzetére hatással lehet.
A 4-5 évnél régebbi modellek jellemzően 20-30 kilométert tudnak tisztán elektromosan megtenni - ez persze függ az akkupakk állapotától is -, a zöld rendszám előnyei nélkül ezek piaci értéke valamelyest közeledhet a benzines és dízelautókéhoz. Hiszen a hagyományos meghajtású autókkal szemben ezek javítása drágább, és a tisztán elektromos hatótávot csak azok tudják valódi költségcsökkentésre használni, akik keveset ingáznak
- magyarázta.
Nem apad az érdeklődés
Megkeresésünkre a Használtautó.hu is jelezte, hogy különösebb mozgás egyelőre nem volt érzékelhető a plug-in hibrid autóknál: a kínálat valamelyest csökkent is, jelenleg 4400 ilyet hirdetnek a portálon, tavaly ilyenkor még 4700 körül mozgott ez a szám. Az árak sem változtak, a cég szakértői szerint ezt majd a jövőben lesz érdemes vizsgálni.
Amennyiben apadni kezd az érdeklődés a használt hibrid autók iránt, úgy igen, elképzelhető egy árcsökkenő tendencia. Egyelőre ez még nem következett be
- tették hozzá. A vállalat szerint nehéz megjósolni, milyen hatása lehet a piacra az intézkedésnek, egyelőre csak spekulálni lehet.
A plug-in hibrid autók bár számos előnnyel rendelkeznek, főleg a céges vásárlók körében népszerű a kategória. Amennyiben az adókedvezmények fennmaradnak hibrid autók vásárlása során, úgy nem látjuk azt, hogy egy drasztikus csökkenésnek indulna a céges vásárlók körében az érdeklődés az ilyen hajtásláncú autók iránt. A magánszemély vásárlókat illetően valószínűleg érezhető lesz a használtpiacon csökkenő érdeklődés, viszont nehéz meghatározni, hogy mennyire fontos számukra a zöld rendszám megléte egy hibrid autó többi előnyeivel szemben
- írták.
Visszalépésektől tartanak a kereskedők
A kereskedők is aktívan foglalkoznak az intézkedés hatásait - mondta korábbi interjúnkban Varjas Ádám, a Duna Autó kereskedelmi igazgatója.
Vizsgáljuk annak a kockázatát, hogy tömegével lehet-e visszalépés a megrendelt ügyfeles autóknál. Hiszen ha egy cégnél a zöld rendszám a car policy-ban benne van, mint kötelező elem, akkor nem biztos, hogy át fogja venni a megrendelt autót, ha már „normál”, fehér rendszám lesz rajta szeptembertől. Ezeket az eshetőségeket mi is most vizsgáljuk: milyen gazdasági, jogi következményei lehetnek a visszalépéseknek
- fogalmazott. Az átállás ugyanakkor szerinte a magánszemélyeknél ez kevésbé fog gondot okozni, viszont a cégeknél a zöld rendszámnak vannak előnyei a környezetvédelmi szempontokon és az ingyenes parkoláson kívül is: például a cégautó mentesség. Ez egy vállalkozás költségvetésében jelentős tétel. Ez a fajta megtakarítás magánszemélynél nem jelentkezik, valószínű, hogy az intézkedés bevezetése esetükben kevesebb visszalépést fog okozni.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
A legeltetés szó hallatán mindenkinek többnyire az alföldi legeltetés, a puszta, a Hortobágy jut eszébe, nem pedig a Balaton, vagy az erdős-fás-dombos vidékek.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
A filmvilág szerelmeseinek nyújt különleges szórakozást egy új társasjáték, amely egyszerre teszteli a filmismereteket és teremt gyorsan oldott légkört baráti összejöveteleken.
-
A tökéletes őszi hétvége Egerben: mutatjuk a legérdekesebb programokat és borkóstolókat
Cikksorozatunk második részében a Bikavér és a Csillag hazájába látogatunk.
-
Milliók múlhatnak egyetlen telefonhíváson: érdemes nagyon figyelni
Folytatjuk adatbiztonságról szóló cikksorozatunkat.
-
Hogyan lehet egyszerre impozáns és hatékony egy otthon? (x)
A 21. század otthona egyszerre kényelmes, lenyűgöző és energiahatékony. De hogyan érjük el, hogy a dizájn, a komfort és az energiaspórolás szempontjai is érvényesüljenek?
-
Ismét a Rossmann lett a Legjobb Munkahely (x)
A Rossmann Magyarország második alkalommal nyerte el a Kincentric által végzett munkavállalói elégedettségi felmérés alapján a Legjobb Munkahely címet.