17 °C Budapest
Kegyetlen látlelet a magyar bérekről: ennyit kell gürizni a legalapabb Daciáért

Kegyetlen látlelet a magyar bérekről: ennyit kell gürizni a legalapabb Daciáért

2021. október 19. 11:02

Autókban mérve is hatalmas a bérolló Magyarországon az egyes ágazatok között. Egy fapados Dacia például egy szociális dolgozó 26 havi fizetését vinné el, míg az átlagos nettó keresetből feleennyi ideig kéne spórolni. A legrosszabbul fizetetteknek a legolcsóbb Suzuki Vitara is lassan elérhetetlen, míg a legjobban kereső, pénzügyi és biztosítási területen dolgozó magyarok szinte a kisujjukból kirázzák azt.

Óriási a különbség a magyarországi fizetések köztött, és a bérolló autókban mérve még szemléletesebb: a Pénzcentrum most megvizsgálta, mennyit kell güriznie egy-egy új autóért a legrosszabbul, illetve a legjobban fizetett ágazatokban dolgozóknak. Ezek a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi közlése szerint a szociális ágazatban dolgozók, illetve a pénzügyi, bitosítási ágazatban tevékenykedők voltak - az nem kérdés, kik keresik a legtöbbet, és kik állnak a bérlista alján.

És a KSH adatai alapján azt is megnéztük, hány havi átlagkeresetből jönne ki egy-egy modell, valamit a személyautók árait a mediánkeresettel is összehasonlítottuk - ugye, ez az az összeg, aminél pontosan ugyanannyi magyar dolgozó keres többet, illetve kevesebbet.

Az összehasonlításban az alábbi nettó kereseteket vettük alapul (bárminemű kedvezmény nélkül):

  • Szociális ellátás: 139 452 forint/hó
  • Mediánkereset: 232 750 forint/hó
  • Nettó átlagkereset: 288 400 forint/hó
  • Pénzügyi, biztosítási tevékenység: 527 022 forint/hó

Az autókat pedig többféle kategóriából válogattuk össze: nem maradhatott ki az összehasonlításból az egyik legolcsóbban megvásárolható modell, a Dacia Sandero, ahogyan a magyarok hagyományosan kedvenc autója, a Suzuki Vitara sem. A középkategóriát a Ford Focus képviseli, a nagyautókat az 5-ös BMW, és a luxusautók közül az S-osztályos Mercedest választottuk ki. Mindegyik modell esetében a hazai legalacsonyabb listaárral számoltunk, tehát a "fapados" verziókkal - már, ha az S-Mercinél lehet ilyenről beszélni. A vizsgált autók hazai listaárai a következők:

  • Dacia Sandero: 3 569 000 forint
  • Suzuki Vitara: 5 810 000 forint
  • Ford Focus: 7 585 000 forint
  • 5-ös BMW: 17 033 999 forint
  • Mercedes S-osztály: 36 042 001 forint

Erre futja az átlagos keresetből

Számításunkban azt vettük alapul, hogy a szóban forgó összegeket keresők a teljes fizetésüket félre tudják tenni autóvásárlásra. Ennek alapján egy szociális szférában dolgozónak 25,6 havi béréből jönne ki a legfapadosabb Sandero, az átlagbérből élő magyarnak 15,3 hónapot kellene dolgoznia érte, míg a pénzügyi, biztosítási ágazatban ehhez az autóhoz csak 6,7 hónap kellene. A mediánbérből több mint 15 havi kell a lista legolvsóbb modelljéhez.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Autót vennél, de szűkös a keret? Nézz körül a Pénzcentrum kalkulátorában!

A Vitara már gyakorlatilag álom, ha valaki a szociális ágazatban dolgozik: majdnem 42 havi fizetést emésztene fel, ezalatt a pénzügyi szférában mindez nem lenne egy évi fizu. A Focusért majdnem három évet kellene dolgozni, ha valaki a mediánbérből él, az átlagkeresettel pedig 26,3 hónapba telne megvenni.

A két drágább modellhez egy élet is kevés a szociális szférában: az 5-ös BMW több mint 10 évi fizetést vinne el, az S-Merciért pedig 21,5 évig kellene minden egyes fillért félretennie a legrosszabbul kereső ágazat dolgozóinak. Eközben egy pénzügyi, biztosítási tevékenységet végzőknek kevesebb mint 3 évi fizuból kijön a BMW, és a Merciért is csak 6 évet kellene dolgozni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem