1 °C Budapest
Drága és hosszú ősz vár a magyar autósokra: nincs mese, ezért is fizetniük kell

Drága és hosszú ősz vár a magyar autósokra: nincs mese, ezért is fizetniük kell

2021. október 8. 05:52

Egyelőre jellemzően csak a céges, flottás ügyfelek rakatták fel a téli abroncsokat, de a hidegebb idő beálltával már megindul a roham a szerelőkhöz. A Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint aki a napokban cseréltetne kereket, vagy foglalna időpontot, annak még nem kell sokat várnia a gumisnál. A szakértők szerint nem kell tartani a károsodástól sem: idén már nem lesz olyan meleg, ami ártana a téli kerekeknek. A szakmát sújtó munkaerőhiányt béremelésekkel igyekeznek enyhíteni a cégvezetők, ám ez sokszor az árakon is meglátszik.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Már megindult a roham a gumisműhelyekbe, a céges, flottás ügyfelek indították el a 2021-es téli gumicsere-szezont. A Magyar Gumiabroncs Szövetség tapasztalatai szerint a privát ügyfelek jellemzően megvárják az első hidegebb napokat (amikor a nappali hőmérséklet sem megy 15 fok fölé), esetleg az első esősebb, havasabb időt. A hagyományos „szezon” elindulása általában október közepe utánra tehető, azonban az előbb említett időjárási tényezők nagyban tudják befolyásolni a képet - közölte a szövetség a Pénzcentrummal.

A szakértők szerint aki nem szeretne hosszasan várakozni, annak érdemes mielőbb átcseréltetni a kerekeit, vagy legalább időpontot foglalni a bejáratott szervizbe nagyobb roham előtt:

Ma a legtöbb telephely már rendelkezik online időpontfoglaló rendszerrel, telefonos ügyfélszolgálattal, így könnyen és gyorsan tudnak az ügyfelek egyeztetni a műhelyekkel

- tették hozzá.

Kiemelték azt is, hogy nem árt a téli abroncsoknak, ha a nagyobb hideg beállta előtt szereltetjük fel őket. Ugyanis éjjel már sok helyen jellemző a 7 fok alatti hőmérséklet.

Tartósan már nem melegszik fel annyira a levegő az év ezen szakában, hogy az nyári forróságra hevítse az aszfaltot, így azoknak az autósoknak, akik már október közepén téli gumiabronccsal járnak, már nem kell tartaniuk attól, hogy abroncsaik esetleg károsodnak.

Kérdésünkre elmondták, hogy bár egységes, országos áremelés nincs a gumisoknál, de

vannak telephelyek, ahol 5-10, esetleg ezt meghaladó szolgáltatási ár drágulásra is számítani lehet az előző évihez képest.

Ennek egyik oka az, hogy a képzett munkaerőhiány hosszú évek óta sújtja az iparágat, a szervizek folyamatosan küzdenek a fluktuációval. A dolgozók munkabérének emelése az egyik eszköz, amihez a legtöbb cégvezető nyúlni tud, ami eseteként meglátszik a szolgáltatási árakon is. 

Emellett az abroncsgyártó cégek is küzdenek a nyersanyagok folyamatos drágulásával, a szállítási költségek emelkedésével, ami néhány terméknél magával hozza az áremelést is

Sokan haza sem tudják vinni a kerekeiket

A Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint bár a vásárlók szokása eltérő az ország különböző pontjain, de a nagyobb városokban az ügyfelek egészen magas, akár 70-80 százaléka veszi igénybe az abroncshotel szolgáltatást. Ugyanis az évről évre növekvő abroncs- és felniméretek miatt egyre nehezebben tudják megoldani a végfelhasználók, hogy a kerekeket haza szállítsák, és otthon tárolják. És a szállításbeli nehézség csak az egyik szempont:

a gumiabroncs szervizekben professzionális körülmények között tárolják az abroncsokat, a szervizek döntő többsége állapotfelmérés után tisztítja is a kerekeket. Továbbá a következő szezonális csere esetén gyorsabb ügymenetre is lehet számítani, ugyanis az előre bejelentkező ügyfelek kerekeit a szerviz dolgozói előkészítik, így amikor az ügyfél megérkezik, ezzel már nem kell foglalkozni

- írta a szövetség.

Mielőtt felrakatod, ezeket ellenőrizd

Még felszerelés előtt érdemes leellenőrizni a téli kerekeinket, hogy azok egyáltalán kihúznának-e mégegy szezont, vagy már csereérettek. És hogy mit kell figyelni? Röviden: a kopást és a sérüléseket.

A szövetség szerint a lelkiismeretes gumis már a leszereléskor jelzi, hogy a következő szezonban a lecserélt szettet nem lenne szerencsés visszatenni. Ilyenkor kapunk egy fél évet, hogy pénzt gyűjtsünk az új garnitúrára, utánanézzünk a vezetési szokásainknak, illetve az autónk típusának legmegfelelőbb típusnak, teszteket bogarászunk.

A felületi sérüléseket, az abroncs oldalfalának kidudorodásait mi is szemrevételezhetjük. A szálszakadás és a hasonló sérülések nem látványosak, de balesetveszélyes helyzetet idézhetnek elő, kétség esetén kérdezzük meg a szerelőnket.

Egy alapos szemrevételezés egyébként sem árt felszerelés előtt: az erősen féloldalas kopás a futómű rendellenességére, helytelen beállítására is utalhat, amit érdemes orvosolni. Emellett a szövetség kiemelte, hogy

a téli abroncs mintázatának legalább 4 mm mélynek kell lennie, de ne várjuk meg az utolsó millimétert!

Nem érdemes spórolni!

Sokan nem akarnak az őszi abroncsváltáskor négy új kereket venni, hanem – mondván, hogy elegendő a hajtott tengelyre téli mintázatút felszereltetni – hátul érintetlenül hagyják a nyári abroncsokat.

Ugyanis a nem egységes abroncskészlet használata rontja az autó irányíthatóságát, tapadását és stabilitását - bármely irányváltási helyzetben -, és a fenti módon szerelt autóval megállni sem egyszerű. Amit talán megspórolunk az elhalasztott abroncscserén, annak többszörösét fizethetjük ki, akár már egy kisebb koccanás esetén karosszériajavításra.

Ha a téli abroncsokkal szerelt autónkkal defektet kapunk, és a cserét nyári mintázatú abronccsal oldjuk meg, drasztikus mértékben romlik az autó irányíthatósága. Nincs az a menetstabilizáló elektronika, amely képes lenne fékezéskor megfogni az így felszerelt autót: akár már egy enyhe ívű kanyarban is letér az ívről, a kocsi hátulja kicsúszik, és kiszámíthatatlan módon alul- vagy felülkormányozottá válik. (Természetesen ugyanez a helyzet, ha a nyári szett kieső darabját télivel pótoljuk.)

Az az ideális állapot, amikor az autóra felszerelt gumiabroncsok kora, mérete, mintázata és egyéb jellemzői azonosak, ideértve a pótkereket is.

- húzta alá a Magyar Gumiabroncs Szövetség.

Ezt mindenképp tudni kell a négyévszakos gumikról

A négyévszakos abroncsok egyre népszerűbbek, hiszen olcsóbban ki lehet jönni, ha egész évben kihúzzuk egy szett gumival, azonban a Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint fontos felhívni a figyelmet a körültekintő abroncsválasztás jelentőségére:

Négyévszakos gumiabroncs elsősorban azokban az esetekben jó alternatíva, amikor az autó nem megy többet évi 10 ezer kilométernél, jel-lemzően azt is városi, elővárosi ingázás formájában. Ezek a típusú gumiabroncsok ötvözik a nyári és téli abroncsok tulajdonságait, így az előbb említett kritériumok mellett megfelelő döntésnek bizonyulhatnak.

Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy bár egész évben jól használható gumiabroncsok, ám félévente szükséges meglátogatni egy szervizt egy általános állapotfelmérésre (mechanikai sérülések, centrírozás, profilmélység mérés, stb.), a kopás kiegyensúlyozás végett tengelyeken történő átforgatásra, levegőnyomás kontrollálásra – mindezt a biztonságos közlekedés jegyében és a kerekek élettartamának növelése miatt.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 30. kedd
András, Andor
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?