Cockpit of driverless vehicle. Autonomous car. Advanced transportation.

Fontos változás jön az utakon: 2022-től csak ilyen új autót engednek a forgalomba

2021. május 11. 14:04

Az okosautó, okosváros kifejezésekre a nagy többségünk még mindig, mint a „szép új világ” egyik lehetőségére tekint. Pedig ez már a jelen. Hogy mennyire az, arról az iparág két neves szakértőjét kérdezte a Pénzcentrum.

Az első generációs „járműkommunikációs eszközöket” néhány személygépkocsi-típusba már gyárilag beépítenek. Ez figyeli, hogy „Ő” hol van, érzékeli a többieket, digitálisan megosztja velük a látképet, egy kereszteződésben „átlát” az előtte lévő autón” – sorolja a jelen lehetőségeit Váradi András, az együttműködő intelligens közlekedési rendszerek kutatására, fejlesztésére, gyártására és forgalmazására szakosodott Commsignia kutatási igazgatója.

Az alapok – V2….

A V2X (Vehicle-to-everything) – ezt nevezzük magyarul járműkommunikációnak - vezeték nélküli kommunikációs technológiacsoport. Ezen belül több irány is létezik:

  • A V2V, vagyis jármű-jármű közti kommunikációs az egymással szemben közlekedő autók kommunikációját jelenti. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy digitálisan észlelik egymást, és szükség esetén – tizedmásodpercek alatt - automatikusan beavatkoznak, például a baleset elkerülésére.
  • A V2I jármű-infrastruktúra kapcsolat - melyet „szerényen” okosvárosnak neveznek - az autók és az út menti eszközök közötti kommunikációt jelenti. Például a kereszteződés „elküldi” a jelzőlámpák információit a járműnek. Nem véletlen a sok idézőjel: túl kell lépnünk az évezredeken át megszokott toposztól, hogy a kommunikációt kizárólag  ember-ember között képzeljük el.
  • A V2P a gyalogosokkal és más közlekedőkkel, például a kerékpárosokkal való kapcsolatot jelenti. Ide tartozik a mobiltelefonnal vagy más okos eszközzel való információcsere.  Az egész történetben – ez már az okos város – a járművek sokaságán kívül kulcsszerepelő a közútkezelő forgalommenedzsment-központja. Itt futnak össze az infrastruktúrával, forgalommal, időjárással, útmenti munkavégzésekkel kapcsolatos információk, melyeket az útmenti berendezések közbeiktatásával küld el a járműveknek. Ezek az útmenti állomások – megfelelő sűrűség esetén - kétoldali kommunikációra is képesek: nem csak a járművek felé, hanem a járművek felől is közvetítenek adatokat.

A Las Vegas projekt

Ahogy cikkünk elején említettük ez már a jelen: a Commsignia pilot projektje a Las Vegas-i okosváros, ahol az alapproblémát a kereszteződések jelentették, lassúságuk, nehéz észlelésük, a rendkívül sűrű forgalom miatt. A belvárosban száznál több eszközt telepítettek az utak mentén, amelyek „megmondják” a vezetőnek, hol vannak a lámpák, mikor fognak zöldre váltani, vagyis segítenek az optimális sebesség meghatározásában.

Ezáltal nagymértékben nő az utazók és más közlekedők biztonsága, valamint csökken az üzemanyagfogyasztás, optimális az autók futása. E két tényező a fő motivációja az egész okosautó, okosváros koncepciónak. Las Vegasban a következő lépés a gyalogosvédelmi rendszer kiépítése lesz. A cégnek az USA más városaiban több mint 10, Európában és Ázsiában pedig 50-nél is több hasonló projektje fut.

A statisztikák szerint 2023-ra a világon 76 millió új okosautó lesz forgalomban. Ami még távol van a teljességtől, vagyis természetesen lesz egy – nyilván több évig, évtizedig? elhúzódó - átmeneti időszak, amikor az autók döntő többségének még nem lesznek beépített eszközei. De az „okosok” a nem bekapcsolt autókat is megvédik. Egy közelmúltbeli chicagói autópálya kísérletben például alacsony penetráció esetén is megelőzték a dugóra jellemző „harmonikaeffektust” a forgalomban.   

Ezek a járművek rengeteg hasznos adatot osztanak majd meg a saját műszaki állapotukról, a járművek „viselkedéséről”. Ezáltal kényelmesebbek, fenntarthatóbbak és biztonságosabbak lesznek. Nemcsak „ők”, hanem a teljes közlekedés

- sorolja Váradi András, aki büszke rá, hogy az okosautók fejlesztése terén Magyarország az élen halad. Mint  mondja, Európában a top 3-ban vagyunk, rengeteg kutatói és iparági kapcsolattal.

Az okosközlekedés nem áll meg a személygépkocsinál. A „kamionvonat”-ban szintén digitálisan kapcsolódnak egymáshoz a járművek. A fő szempont a kevesebb sofőr, jobb helykihasználás és az olcsóság. A síneken közlekedő vonatok is okosíthatók, jelezni tudnak az autónak, amely magától megáll a kereszteződés előtt. Vagy észlelik a sínek közelébe tévedt személyt.  

Egytől ötig

"Igen, az önvezetés már a jelen, csupán nem mindegy, mekkora önállóságról beszélünk. Ennek is vannak szintjei, az egységes autóipari meghatározás alapján ma már szinte bármelyik márkánál megtalálhatjuk a kettes szintű önvezető funkciókat, mint például a távolságtartó automatika. A 2+ szinten is képes önálló manőverekre a jármű, mint például a sávváltás, de a kezünket még a kormányon kell tartanunk. A harmadik szintnél már a sofőr kiadhatja a kezéből az irányítást, az autó teljesen önállóan kilométereket is képes megtenni teljesen önállóan" - fogalmaz Dr. Szászi István. A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának vezetője hozzáteszi: "Jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor a negyedik és az ötödik szint messze van?"

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Ez sem ilyen egyszerű: ma már – igaz korlátozott keretek között – de elérhetők olyan funkciók, amelyeket a két legmagasabb kategóriába sorolunk. Az automatikus parkolás sokak számára ismert, ezt már egy alacsonyabb kategóriájú autó is tudja. A kocsi önállóan tekeri a kormányt, magasabb szinteken a gázt is kezeli. A stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolójának bejáratánál viszont az autó önállóan bemegy a parkolóházba, megkeresi a szabad helyet, majd a múzeumlátogatás után önállóan visszatér a sofőrhöz. Ez a funkció az autonómia ötödik szintjének felel meg, igaz, ez még csak a múzeum környékén működik. Tehát az ötödik szint már napjainkban is létezik, a komplexitás növelésével azonban – például a városban – ez még nem elérhető

- világítja meg a kérdést Dr. Szászi, aki augusztus 1-től a magyarországi Bosch csoport és az Adria régió vezetőjévé lép elő.

A felsorolt szintek létrehozása és élesítése előtt rengeteg adatgyűjtésre és azok elemzésére van szükség, amit csak sok-sokezer kilométer tesztvezetés során lehet megtenni. Egy ilyen pilot projektet végez közösen – immár négy éve - a Bosch és a Mercedes; hol máshol, mint a Szilícium-völgyben, San Joséban. A 8-10 kilométer hosszú „pálya” a belváros legforgalmasabb részein fut, tele éttermekkel, emberekkel, buszmegállókkal, rengeteg közlekedési helyzetet megoldva. Nincsenek szenzorok az utakon, csak az önvezető járművek.

A biztonságra fókuszálnak az autók belső terében lévő kiegészítő rendszerek is. Ezek 2022-től kötelező alapfelszerelések lesznek az EU új járműveiben és a 3-5 szintnél elengedhetetlenek.

A mikroalvást, figyelmetlenséget, be nem csatolt biztonsági övet, nem megfelelően elhelyezett gyerekülést figyelő beépített kamerák a sofőr és az utasok ellenőrzésére használják az érzékelőiket. Egy példa a fontosságukra: ha a sofőr három másodpercre elbóbiskol, vagy az okostelefonját nézegeti, az autó 50 km/órás sebességnél 42 métert tesz meg felügyelet nélkül! 

A Budapesti Fejlesztési Központ az elmúlt években a Bosch egyik zászlóshajójává vált, és mára megkerülhetetlen a nemzetközi autóipar vérkeringésében. Egy olyan különleges tudásközpontot építünk, amely a legizgalmasabb járműfejlesztési projektekben vesz részt” – zárja gondolatait Dr. Szászi István.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem