Szakértők minden évben felhívják a figyelmet: ne adjunk háziállatot - húsvétkor leginkább nyulat - ajándékba, amelyet később jó eséllyel utcára teszünk.
Az elmúlt években jelentős változáson mentek keresztül a magyarok karácsonyi vásárlási szokásai. Egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy egyáltalán vegyenek bármit szeretteiknek, de a pénzszórás is gyakoribb az ünnepekkor. Utánajártunk, hogy mire számíthatunk idén karácsonykor a fa alatt.
Tízből hat magyar már novemberben elkezdi a karácsonyi ajándékok beszerzését, azonban olyan is akad, aki az utolsó pillanatokra hagyja ezt. A magyarok ajándékozási szokásaiban a Cofidis Hitel Monitor kutatásának segítségével mélyedtünk el.
Sokan nem adnak ajándékot
A magyarok igen jelentős része, 17 százalék egyáltalán senkinek, semmilyen ajándékot nem vesz. Ennek okait egyébként egy korábbi cikkünkben fejtegettük, röviden: sokaknak egész egyszerűen nem telik arra, hogy karácsonyra is költsön. Ugyan vannak olyanok, akik saját maguk készítenek ajándékot (22 százalék), azonban a nagy többség inkább megvásárolja azt (71 százalék).
Ezt találjuk idén fa alatt
A legnépszerűbb ajándékok a szépségápolási cikkek, illatszerek, ruházati termékek és az élelmiszerek (italok), de a könyvet és játékot is sokan tesznek a fa alá. Persze ez egyáltalán nem egységes, a diplomás, fővárosi lakosság például kiemelten sok könyvet vesz ajándékba. A nők 57 százaléka vesz ruházati terméket karácsonyra, az ékszerek pedig a fiatal, 20-as korosztály körében népszerűek. A harmincasok barkács árut, míg a negyvenesek játékokat vesznek kiemelten sokat.
Hova járunk vásárolni?
A magyarok több mint fele plázákban, bevásárlóközpontokban szerzi be a karácsonyi ajándékot. Hipermarketben (vagy szupermarketben) és szaküzletben (mindkettő 44 százalék) is sokan szerzik be a fa alá valót. Ami viszont meglepő lehet, hogy webshopból már 43 százalék vásárol karácsonyra. Természetesen a karácsonyi vásárok is népszerűek, a magyarok negyede látogat ide ajándékért, illetve a piacon is 16 százalék vásárol ajándékot.
Mennyit költünk ajándékra?
Az ajándékot vásárló magyarok 98 százaléka vesz a közeli családtagoknak valamit, míg a barátokra csak minden ötödik gondol. A kollégáknak csak 7 százalék ajándékoz, míg a távolabbi rokonoknak alig 3 százalék ad valamit.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Míg két éve átlagosan 28 700 forintot költöttünk ajándékra, addig 2016-ban már várhatóan 37 500 forintot hagyunk a kasszáknál, ami alig két év alatt 30 százalékos emelkedést jelent. A helyzet azonban nem annyira rózsás, mint ahogy ez elsőre látszik, a társadalomban ugyanis erőteljes kettészakadás figyelhető meg ebből a szempontból.
A szegények számának növekedése mellett viszont a gazdagok száma is jelentősen nőtt (közel kétszer annyian költenek 100 ezer feletti összeget ajándékra), míg a klasszikus értelemben vehető középosztály jelentősen csökkent. A 10 és 50 ezer forint között költekezők aránya 58-ról 50 százalékra esett vissza. Nem túlzás tehát kijelenteni, hogy egyre nagyobbra nőnek a szegények és a gazdagok közötti különbségek, legalábbis a karácsonyi vásárlási szokások ezt támasztják alá.
Sokféle pénzügyi forrást használunk fel az ajándékok beszerzésére, közel kétharmadunk az aktuális jövedelemből vásárol, de 44 százalék már előre félre tesz kifejezetten karácsonyra. Az év végi bónuszból csak 12 százalék költ erre a célra (ezt eleve sokan csak januárban kapják meg). Szintén 12 százalék azok aránya, akik más célra félretett megtakarításukat (pl: nyugdíj, vésztartalék) törik fel és költik el ajándékokra. Utalványból 8 százalék költ és mindössze 5 százalék azok aránya, akik hitelből vesznek karácsonyi ajándékot.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így választjuk ki a legjobb személyi kölcsönt
A Pénzcentrum és az MBH Bank kutatása a hazai személyi kölcsönök igényléséről.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Ukrán gabonával segíti Magyarország az afrikai éhezőket
- A 300 eurót is meghaladhatják az idei húsvéti költségek Szlovákiában
- Idén sem maradt el a keresztrefeszítés és önkorbácsolás a Fülöp-szigeteken
- Elköltözik Szemesről a legendás balatoni filmfesztivál
- Újabb drón roncsait találták meg román területen
- Ukrán erőműveket támadtak az oroszok, miközben Lavrov a biztonsági garanciákról beszélt