Az online vásárlások során gyakori a túlméretezett csomagolás használata, ami jelentős környezeti terhet jelent.
A vendéglátók még csak most tanácskoznak arról, mi legyen a megfelelő módszer az összetevőkkel, allergénekkel kapcsolatos tájékoztatásra. Jó hír viszont, hogy bárki javaslatot tehet majd, akinek erre vonatkozó ötlete van. Az allergénekről december óta kell tájékoztatást adniuk a boltoknak és a vendéglátóhelyeknek.
Új címkékkel és tájékoztató táblákkal találkozhatnak a magyar vásárlók december óta a boltokban. Az élelmiszerek összetevőivel, az allergén anyagokról azonban nem csak a közértekben kell tájékoztatni a vevőt, hanem az éttermekben is.
A mindenkori jelölési előírások teljesülését a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) folyamatosan ellenőrzi az előállítóknál, a kereskedelemben, az üzletek polcain és a vendéglátóhelyeken egyaránt.
Így például a 2014. december 12-ig jogszerűen forgalomba hozott termékek (a raktárban tárolt, becsomagolt termékek) a szavatossági idejük végéig forgalomban lehetnek.
Az eddigi tapasztalatok szerint a nagyobb kereskedelmi egységek legtöbbször kódokkal tüntetik fel az egyes allergéneket, míg kisebb egységekben a szóbeli tájékoztatás lehetőségét részesítik előnyben.
Változnak az étlapok?
Az éttermekben is kötelező a tájékoztatás, de a NÉBIH tájékoztatása szerint
A hónap elején ülésezett a vendéglátás és étkeztetés jó higiéniai gyakorlata útmutatót készítő bizottság, amelynek szinte valamennyi vendéglátó szakmai szervezet a tagja, és ezt a kérdést vitatták meg. A tervezett segédanyag szövege majd kikerül a NÉBIH honlapjára és 2 hétig bárki hozzászólhat, javaslatot tehet, és ha nem ütközik jogszabályba, akkor azt a munkacsoport elfogadja. Ebben az útmutatóban szerepelnek majd a gyakorlati információk a vendéglátóknak.
Egyébként ilyen gyakorlati lehetőség például, ha a vendéglátó az étlapon tünteti fel, milyen allergén anyagokat, összetevőket tartalmaz az adott étel. Vagy az is egy megoldás, ha valaki csak egy rövid mondatot ír ki arról, hogy kitől kérdezhet a vendég, vagy hol találja meg a pontosabb információkat. Illetve szóbeli tájékoztatás is lehetséges, de csak abban az esetben,
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ez utóbbi amúgy nem kellene, hogy újkeletű dolog legyen. Magyarországon eddig is volt szóbeli tájékoztatási kötelezettsége a vendéglátóknak egy 2011-es rendelet alapján.
Mi van, ha nem tűnik hihetőnek, amit a pincér mond?
Sokszor előfordul, hogy nem tűnik megbízhatónak a tájékoztatás.
- hívja fel a figyelmet a NÉBIH. A vendéglátóknak érdeke a pontos informálás, ezért igyekeznek írásos dokumentumokat készíteni és azt bemutatni a vendégnek.
Arról egyelőre még nincsenek visszajelzések, mennyire elégedettek a vásárlók és az étterembe járók az új "címke-rendszerrel", kirívó jelzések eddig nem érkeztek a Hivatalhoz. De tény az is, hogy fogyasztók még nem ismerik a jogaikat ezügyben.
Komoly lehet a baj a Tesco háza táján: ezt a trükköt vetették be - vajon mit lép erre az Aldi, Lidl?
A szabályozási intézkedések és az egyre éleződő verseny a boltlánc pozíciójának további romlásához vezethet Közép-Európában.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Ököllel támadt az őt megbírságoló rendőrre
- Rafah ellen készül Izrael
- Az uniós értékek magyarországi helyzetéről fogadott el állásfoglalást az EP
- Fontos intézkedést vont vissza az NMHH szinte mindenhol
- Két hét alatt 12,5 kilósra nőtt a szegedi „csöppség” – videó
- Sikeres éve volt a MBH Jelzálogbanknak