A kartelljog hazai fejlődését járta körül a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által életre hívott Magyar Compliance Akadémia (MCA) második rendezvénye.
A nemrég kirobbant termékbotrány miatt odacsaphat a kormány a nagy élelmiszer-láncoknak. Új adó bevezetése mellett több területen is szigoríthatnak, de vajon ki fogja ezt kifizetni?
A nemrég kirobban termékbotrányra hivatkozva nyújtottak be törvényjavaslatot Lázár János és Varga Mihály miniszterek - írja az Index. Ez alapján az új sarcok 20 milliárd forintot hozna az államkasszának, mivel
- maximalizálnák a reklámra költhető összeget,
- ellehetítlenítené az áruházak ingyenes buszait,
- kötelező létszámnövekedést írnának elő,
- megadóztatnák a parkolóhelyeket.
Az intézkedések elsősorban a diszkont láncokat sújthatnák, azonban a nagy hipermarketeknek sem kedvezne a szabályok bevezetése.
Milyen intézkedések jöhetnek?
Környezethasználati díjat vezethetnek be a parkolóhelyek után. Először felmérnik a jelenlegi parkolóhelyek számát, majd ez alapján akkora adót vetnének ki, amelyből évente 20 milliárd forint adó keletkezik. Ez alól a 2 ezer főnél kisebb lélekszámú települések üzletei felmentést kapnának.
Kevesebbet költhetnek majd reklámra a boltok, a napi fogyasztási cikkeket áruló üzletek a bevételük legfeljebb fél százlékát költhetik erre. Ennek indoklása, hogy így "a fogyasztók tudatosabban választhatnak a termékek közül, illetve a kisebb üzletek versenyhátránya is csökkenhet". Emellett a reklámújságok környezetszennyezők és az indoklás szerint a láncok visszaélnek a marketing erőfölényükkel is, ezen változtathat a korlátozás.
A tervezet szerint a boltoknak minden 36 millió forint bevétel után kell átlagosan legalább egy főt foglalkoztatnia. Ennek indoklása, hogy "a fogyasztók sok esetben nem kapják meg időben a megalapozott döntéshez szükséges, megfelelő minőségű információkat".
A dolgozók újra (a vaásrnapi boltzárral együtt visszavont) 100 százalékos bérpótlékot kapnának a vasárnapi munkavégzés után, és havonta minimum két szabadnapjuknak hétvégére kell esnie.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A diszkont elnevezést is megváltoztatnák és bevezetnék a kis méretű szupermarket kifejezést.
Tilos lehet a gyűjtőcsomag: megtiltanák, hogy a 400 négyzetméternél nagyobb boltban gyűjtőcsomagban árusítsanak termékeket (kivéve üdítőitalok, zöldség-gyümölcs). Ezek egyébként főleg diszkontláncokban jellemzőek.
A kiskereskedelmi szektor ellenőrzésére egyébként kormánybiztost nevezhetnek ki, és a Nébihen a Fogyasztóvédelmi Hivatalon és a GVH-n keresztül megerősítenék az élelmiszerek vizsgálatát.
Ki fizeti ezt meg?
A kormány kimondott célja, hogy a magyar üzleteket erősítse az intézkedésekkel. Az adók kivetése azonban másként működik, azt várhatóan a láncok a vásárlókra fogják (legalább részben) áthárítani, vagyis az intézkedésem miatt várhatóan nőni fognak az olcsó üzletláncok árai. A diszkontok pedig (töbek között) a szegényebb rétegeknek jelentenek jó lehetőséget arra, hogy az élelmiszert olcsón szerezzék be. A dráguló bolti árak azonban igencsak megcsappanthatják a szegényebb családok kasszáját, ők ugyanis a jövedelmük jelentős részét költik élelmiszerre, és ezen belül is az olcsóbb boltokban költenek sokat.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így választjuk ki a legjobb személyi kölcsönt
A Pénzcentrum és az MBH Bank kutatása a hazai személyi kölcsönök igényléséről.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Ukrán gabonával segíti Magyarország az afrikai éhezőket
- A 300 eurót is meghaladhatják az idei húsvéti költségek Szlovákiában
- Idén sem maradt el a keresztrefeszítés és önkorbácsolás a Fülöp-szigeteken
- Elköltözik Szemesről a legendás balatoni filmfesztivál
- Újabb drón roncsait találták meg román területen
- Ukrán erőműveket támadtak az oroszok, miközben Lavrov a biztonsági garanciákról beszélt