21 °C Budapest

Lelepleztük a gyógyszergyártókat: ezért költesz annyit pirulákra

2016. augusztus 4. 05:28

Fáj a fejed? Puffad a hasad? Ízületi fájdalmaid vannak?  A "kellemetlen tünetek" enyhítése érdekében nem is kell túl sokat keresgélnünk, elég leülnünk picit a tévé elé, és máris milliónyi gyógyszer reklámjával találkozhatunk. De mindig jó ötlet azonnal bedobni egy pirulát, ha "fáj" valamink?


Tévénézés közben könnyen támadhat olyan érzésünk, hogy szinte minden második reklám valamilyen gyógyszert szeretne ránk tukmálni. Aki pedig így érzi, az nem is téved túlságosan nagyot, ugyanis a Kantar Media reklámfigyelő cég adatai szerint (32 csatorna megfigyelése alapján), míg 2005-ben csupán 5,5 százalék volt a gyógyszerreklámok aránya a tévében,

2015-ben már a 28 ezer órányi reklámspotnak a 25 százaléka valamilyen vény nélkül kapható gyógyszerről, vagy gyógyhatású készítményről szólt.

Ez pedig hihetetlenül magas arány, ugyanis ez annyi, mint az "Élelmiszer és a Kereskedelem" szektor együttes súlya a tévéreklámok között, és több mint háromszorosa a "Távközlés" szektorénak. A legtöbbet  egyébként a megfázás vagy nátha elleni reklámokra költenek, de sok a vitamin reklám is a tévében. Ezeket követik a fájdalomcsillapítók reklámjai, majd a bőrgyógyászati készítmények.

Egyre több itthon a gyógyszerfüggő

Az elmúlt években nőtt a gyógyszerfüggők száma Magyarországon. Legnagyobb mennyiségben hashajtót, altatókat, nyugtatót és orrcseppet használunk.

Becslések szerint 100 ezer hashajtófüggő, 70 ezer altató- és nyugtatófüggő, és közel 25 ezer orrcseppfüggő van ma Magyarországon.

- mondta el korábban a Pénzcentrum megkeresésére Zacher Gábor toxikológus.

A szakember szerint a gyógyszerfüggőség egyik oka az internet megjelenése lehet, ahol nem csak plusz információkat szerezhetünk a gyógyszerekről, de könnyen, akár feketén is megvásárolhatjuk azokat. De a hirdetési statisztikákat látva az sem elképzelhetetlen, hogy a tévéreklámok is sokat rontanak a helyzeten.

Konkrétumokat nem lehet mondani, hogy milyen korosztály, és melyik nem érintett inkább a gyógyszerfüggőségben, de a szakértő szerint a nyugtatószer és a hashajtó fogyasztása inkább a nőkre jellemző.

Mi a baj azzal, ha sok gyógyszert szedünk?

Egyes becslések szerint a vényköteles gyógyszerek a harmadik legnagyobb halálokozók a rák és a szívbetegségek után. A legnagyobb veszélyben azok lehetnek, akik több orvosságot is szednek párhuzamosan. Ugyanis minél több gyógyszert szed valaki, annál több esély van arra, hogy mellékhatások fognak fellépni. Ezeket a tüneteket azonban félreértelmezhetik az orvosok, amire újabb pirulákat írhatnak fel.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A legrosszabb esetben az ördögi körnek pedig akár halál is lehet a vége.

Ráadásul mindez rengeteg pénzbe kerül

Egy magyar háztartás egészségüggyel, illetve egészséggel összefüggő kiadásai meghaladják az évi 180 ezer forintot, aminek megközelítőleg harmadát (kb. 60 ezer forint) költik gyógyszerekre. A kifejezetten egészségügyre fordított összeg - amiben nincs benne például a masszázs, vagy a gyógyüdülés - háztartásonként körülbelül 130 ezer forint évente, aminek közel felét teszik ki a gyógyszerekre költött forintok.

Egyénre lebontva és forintosítva a KSH tavalyi statisztikái szerint azt jelenti, hogy fejenként valamivel kevesebb, mint 3500 forintot költünk gyógyulásra, ami az összes fogyasztási kiadásunk 4,7 százaléka. Ezen belül gyógyszerekre, gyógyárukra, 2666 forintot fizetett ki a lakosság, a főcsoporton belül közel 77 százalékos részarányt képviselve. Járóbeteg-ellátásra az egészségügyi kiadások 15 százalékát fordították fejenként a családok.

A hálapénz átlagos egy főre jutó havi összege 141 forint volt, ugyanakkor abban a 116 ezer háztartásban élő 217 ezer személy, aki ténylegesen adott is pénzt orvosnak, ápolónak, mentősnek, 6297 forintot fizetett ki erre átlagosan. Gyógyászati segédeszköz (szemüveg, kontaktlencse, hallókészülék stb.) vásárlására - valamivel több mint 72 ezer háztartásban - átlagosan 185 forintot költöttek.

Az egészségügyi kiadások a háztartások 75 százalékát érintették 2015-ben.

Miért pont AZT a gyógyszert vesszük meg?

Természetesen vannak olyan élethelyzetek, amikor gyógyszert kell szednünk. Akad azonban néhány reklám, ami inkább már azt sugallja, hogy akkor is szedjünk gyógyszereket, amikor talán még éppen nem is lenne rá szükségünk. Egyik-másik reklám pedig már-már egészen fenyegetően hangzik. Ezekre gyűjtöttünk most néhány példát az elmúlt évekből. A videók után pedig szavazhatsz is arról, szerinted mennyire ellenszenvesek ezek a reklámok.

Nyugodt alvás

Már enyhe fájdalomnál vedd be

Szeretem az életem

Perceken belül jobb lesz

Gondoskodj szeretetteidről

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem