A viselkedésalapú, személyre szabott reklámozás komoly beavatkozást jelenthet a felhasználók magánszférájába.
A Nemzetgazdasági Minisztérium nyilvánosságra hozta a 2011-ben megrendelt, vasárnapi boltbezárással kapcsolatos felmérés eredményét. Ez volt az egyik "hatásvizsgálat" a (hírek szerint) három közül. Ebből kiolvasható, hogy négy évvel ezelőtt szintén nem támogatta a megkérdezettek többsége a boltzárat.
- olvasható az NGM közleményében, mely kutatási jelentésnek nevezi a dokumentumot, nem pedig hatásvizsgálatnak.
A dokumentum - a Népszabadságban megjelent hírekkel ellentétben - nem a vasárnapi pihenőnap lehetséges következményeiről szóló hatástanulmány. A Nemzetgazdasági Minisztériumnak továbbra sincs tudomása arról, hogy ebben a témában elemzés született volna a minisztérium megbízásából.
Mi lett a felmérés eredménye?
Az NGM által most közzétett dokumentum egy 2011-ben végzett közvélemény-kutatás főbb megállapításait, eredményeit tartalmazza. Ezért fizetett a tárca akkor 3,2 millió forintot. A most nyilvánosságra hozott anyag szerint a kutatás célja az volt, hogy kiderítsék, milyen lakossági fogadtatása várható a vasárnapi nyitva tartás korlátozásának, tiltásának.
- 1. Jelenleg (2011 tavaszán készítették a felmérést) a lakosság enyhe többségének ellenállásába ütközik az üzletek vasárnapi bezárása (54%).
- 2. Az országos átlagot tekintve a nagybevásárlások 18,5%-a történik vasárnap (közel 1,5 millió választókorú lakos). Ha ez megszűnik, akkor át kell terelni - és megfelelő kommunikációval lehetséges is - a hét többi napjára: döntően péntek délutánra, illetve szombatra. Ennek társadalmi hatásait a kutatás közvetlenül nem mérte, de hatásai becsülhetők: dugók, vásárlói tömegek, családi feszültségek, környezetszennyezés.
- 3. A vasárnap vásárolt termékek összetételében az élelmiszer-, és a tisztító-, tisztálkodó szerek a meghatározóak. Ez az üzletek bezárása esetén hiányozni fog. Azonban szinte minden régióban, bár más módon, de megoldható az ott lakók számára. Fontos kiemelni, hogy ezeket a termékeket a válaszolók véleménye szerint más napon is (hétköznap) hasonló arányban meg tudnák vásárolni.
- 4. A válaszolók közel 50%-a hetente 1-2 alkalommal vásárol, és csak 17,7% mondta, hogy hetente szinte mindennap (5-6 alkalommal).
- 5. A hétköznapi vásárlásokat 58%-ban a lakóhely közelében, 21,4%-át pedig a munka- és lakóhely között útközben ejtik meg. A válaszolók 33%-a jelölte a vásárlás helyszínének nagyobb magyar cégek üzletét, ezt követte 26%-os említéssel a multicégek üzlete.
- 6. Tudatos vasárnapi vásárlást csak a megkérdezettel 37,8%-nál tudták azonosítani. A spontán vásárlók aránya ennél kevesebb 26,3% volt.
- 7. A vasárnapi vásárlás döntő része a multinacionális cégeknél zajlik: a válaszolók 69%-a ezt az üzlettípust jelölte meg.
- 8. Az adatok alapján a tartós fogyasztási cikkek vásárlása és megtekintése/kipróbálása miatt alakult ki ez a dominancia. "Azonban azt már láttuk, hogy nem túl sokan járnak vasárnap vásárolni, és tartós fogyasztási cikket még kevesebben vásárolnak. Így ennek a kipróbálásnak viszonylag alacsony a fontossága" - állapította meg a kutatás.
- 9. Egyik összefoglaló kérdése az volt a vizsgálatnak, hogy meg tudná-e oldani a válaszoló a vasárnapi vásárlását más napokon? A megkérdezettek közel 60%-a azt válaszolta, hogy vagy máshol, vagy más napon venné meg.
- 10. A felmérés szerint a lakosság 86,4%-a hétvégén otthon/lakásában kapcsolódik ki, 40,4% kirándul, 31% megy kulturális rendezvényre.
- 11. A vasárnapi vásárlást gyakorlatilag nem kötik össze a lakosok más, egyéb szórakozással, kikapcsolódással (75% mondta azt, hogy nem).
- 12. A vasárnapi vásárlást általában férj és feleség együtt (31%), illetve a teljes család (38%) bonyolítja le.
- 13. A szegénységi küszöb felett a vasárnapi zárva tartást elutasítók aránya 74,9%, vagyis a viszonylag jobb helyzetben lévők ragaszkodnak a vasárnapi nyitva tartáshoz.
- 14. A hitéleti tevékenységre való hatása a vasárnapi nyitva tartásnak a válaszadók közel 20%-át érinti, de összességében a "nagyon zavar" válaszok 3,2%-ot tesznek ki.
- 15. A vasárnapi vásárlási tilalmat ellenzők 65,9%-a alternatív vásárlási lehetőségekkel az ellenállás enyhíthető, akár még semlegesíthető is.
- 16. A vasárnap vásárolt termékek közül az élelmiszerek, a tisztálkodó szerek, kulturális cikkek és tartós fogyasztási cikkek beszerzésére már most is van alternatíva a lakosság körében. A lakberendezési cikkek, gyermekek iskolai, óvodai kellékei, valamint a hobby-, és barkács cikkek beszerzésében még a többség nem tudja, hogy mit tegyen.
- 17. A vasárnapi nagybevásárlás átterelődése szombatra, vagy péntekre, ezeken a napokon többletforgalmat eredményezhet, ami egyrészt többletterhelést jelent, másrészről a vásárlási idő meghosszabbodását is eredményezheti.
A legfontosabb ábrák
Összességében erősen megosztott véleményalkotás figyelhető meg ebben a kérdésben. A semlegesektől eltekintve a támogatók és az ellenzők részaránya úgy növekszik, ahogy egyre szélsőségesebbé válik a véleményük. Ugyanakkor az ellenzők igen határozott többséget alkotnak az ellenzők-támogatók összevetésben.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Komoly lehet a baj a Tesco háza táján: ezt a trükköt vetették be - vajon mit lép erre az Aldi, Lidl?
A szabályozási intézkedések és az egyre éleződő verseny a boltlánc pozíciójának további romlásához vezethet Közép-Európában.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Rendkívüli bejelentés a Balatonról, ennek sokan nem örülnek majd
- Benzinár: kéthetes ultimátumot adott a kormány az üzemanyag-kereskedőknek
- Holnap szó lehet a benzinárról is - jön a kormányinfó
- Már több mint 3,5 millió euró adomány gyűlt össze az Ukrajnának szánt lőszerekre
- Gigarazziát tartott az ausztrál rendőrség, súlyos oka volt rá
- Schmidt Mária a globalizmus és a Covid összefüggéseiről beszélt