Napi egymilliárd étkezésnek felelne meg a 2022-ben világszerte feleslegesen kidobott élelmiszer az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) szerdán közzétett jelentése szerint.
Az áruházak sokszor már azelőtt tudják, hogy mit fogunk a kosarunkba tenni, hogy beléptünk volna az üzletbe. Olyan pszichológiai trükköket vetnek be a boltok, amihez hasonlókat rajtuk kívül csak az illuzionisták és a bűvészek ismernek. Összeszedtük, hogy milyen árulkodó jelei vannak annak, ha egy terméket mindenképp ránk akarnak sózni.
Több árajánlat közül kell dönteni
Ha két ajánlatot látunk magunk előtt két eltérő (de egymást helyettesítő) termékről, akkor valószínűleg az olcsóbbat fogjuk választani. Ha viszont a két terméket együtt tesszik elérhetővé, valamivel olcsóbban, mintha külön vásárolnánk meg őket, akkor a többségünknek a kombinált ajánlat lesz a legvonzóbb.
Nehezen elérhető terméket kínálnak
Sokkal vonzóbbnak tűnhet valamit megvásárolni, ha abból már csak kevés van, és ezt a boltok lépten-nyomon ki is használják. Ez egyébként egy svédasztalos étkezésnél is felmérhető: ha az emberek két ugyan olyan étel közül választhatnak, akkor abból a tálból szednek inkább, amelyikben kevesebb van. Persze ki ne találkozott volna már azzal a szlogennel, hogy: Már csak alig néhány maradt hátra...
Félünk, hogy elveszítünk valamit
Sokakban felmerül a kérdés: mégis hogyan érheti meg a cégeknek ingyenes kipróbálási időszakot adni az új felhasználóknak? Pedig sokat profitálnak ebből, aminek a magyarázata az, hogy az emberek sokkal nagyobb eséllyel vásárolnak, ha úgy érzik, hogy hátrányuk származik abból, ha nem vesznek meg valamit, mintha csak egyszerűen egy kedvező ajánlatot kapnak. Az ingyenes felhasználási időszak után pedig sokan attól tartanak, hogy elvesztik az eddig használt szolgáltatást, így inkább nem mondják le az előfizetést.
Szívességek
Ha valaki valami jót tesz velünk, akkor nagyobb az esélye, hogy viszonozzuk a szívességet. Emiatt az éttermek a számla mellé gyakran kisebb ajándékot adnak, ennek köszönhetően ugyanis az vendégek nagyobb borravalót adnak a pincéreknek. A felmérések szerint ráadásul a jatt több mint ötödével nagyobb, mint ha nem kedveskedik aprósággal az étterem.
Csordaszellem
Sokan hajlamosak arra, hogy azt a döntést hozzák meg, amit a többség, hiszen "ha jó volt a szomszédnak, akkor nekünk is jó lesz". Ezzel látszólag a döntés súlyát veszik le a saját vállukról, viszont egyúttal a boltok trükkjeinek is bedőlnek. A termékek kiválasztásán felül a legjobb példa erre a tévés sorozatokban hallható háttérnevetés, ettől úgy érezzük, hogy a műsor, amit nézünk vicces.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ragaszkodás a dolgainkhoz
Az első benyomás a legfontosabb, ez sok élethelyzetre igaz, így a vásárlásra is. Vásárláskor a bolt külsején látható információk adják az első benyomást. Nem is csoda, hogy leárazáskor hatalmas feliratok fedik a kirakatok többségét, amelyek az akciókra hívják fel a figyelmet. Ez ugyanis annyira megragad a vásárlókban, hogy akár a nem leárazott darabokról is azt gondolhatják, hogy olcsóbban juthatnak hozzájuk.
A Baader-Meinhof hatás
Ennek lényege, hogy ha látunk valami számunkra érdekes dolgot, akkor az agyunk fogékony lesz arra, hogy "mindenhol" azt lássa. Ezt persze a boltok is kihasználják, ezért aztán ne lepődjünk meg azon, hogy az üzlet bejáratánál hatalmas kupacban látunk egy bizonyos csokoládét vagy valamilyen egyéb terméket, ezzel ugyanis pontosan ennek megvásárlására akarnak rávenni minket.
A pletyka ereje
Az érdekes történetek jobban megmaradnak a fejünkben, mint a számok, emiatt pedig hajlamosak vagyunk érzelmi döntést hozni a vásárlásoknál. Ha figyelmesen megnézzük a reklámokat, akkor azt láthatjuk, hogy a legtöbb hirdetésben valamilyen rövid történetet mesélnek el, ezzel ösztönözve minket, hogy a bevásárlásnál visszaemlékezzünk a termékre.
A hátteres-trükk
Jól ismert pszichológiai trükk, hogy amennyiben valamilyen témát tolunk az emberek orra alá, akkor az agyuk az ehhez kapcsolódó témakörben kezd el gondolkodni. Ha például a webáruházban, ahol nézelődünk a háttérben háziállatok láthatók, akkor inkább a kedvenceinkre költünk, ha viszont szívecskék és szerelmes párok láthatók a háttérben, akkor a szerelmünknek veszünk valamilyen apróságot. Ez persze az áruházak díszítésénél is működik, a húsvéti dekoráció hatására ugyanis sokkal nagyobb az esély, hogy csokinyuszi is landolni fog a bevásárló kosárban.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így választjuk ki a legjobb személyi kölcsönt
A Pénzcentrum és az MBH Bank kutatása a hazai személyi kölcsönök igényléséről.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Ukrán gabonával segíti Magyarország az afrikai éhezőket
- A 300 eurót is meghaladhatják az idei húsvéti költségek Szlovákiában
- Idén sem maradt el a keresztrefeszítés és önkorbácsolás a Fülöp-szigeteken
- Elköltözik Szemesről a legendás balatoni filmfesztivál
- Újabb drón roncsait találták meg román területen
- Ukrán erőműveket támadtak az oroszok, miközben Lavrov a biztonsági garanciákról beszélt