8 °C Budapest

A kínai boltok árnyékában vergődnek a magyar üzletek

Pénzcentrum
2012. május 3. 05:23

Egyértelműen látszik, hogy átalakulóban vannak a magyar fogyasztók szokásai - a ruha-és cipővásárlás tekintetében is. Egyre kevesebben vásárolunk, egyre ritkábban, és főként az akciókat keressük. Leginkább ebből következik az is, hogy a kínai boltok rendkívül népszerűek a vásárlók körében.

A globális gazdasági-pénzügyi válság továbbra is erősen rányomja bélyegét a magyar kiskereskedelem teljesítményére, így a ruházati cikkek forgalmára is. A kedvezőtlen makrogazdasági hatások következtében az elmúlt években folyamatosan csökkent a háztartások fogyasztása. Az átalakuló vásárlási szokások a textilpiacon is megmutatkoznak: kevesebben, ritkábban és az akciókat keresve vásárolnak.

Lakatos Krisztián, a használtruha-piac éllovasának számító Háda-1 Kft. ügyvezetője a Pénzentrum.hu-nak nemrég elmondta: üzleteikben 2009-hez képest feleződött a kosárérték, azaz egy vásárló jóval kevesebbet hagy a boltban, mint korábban. Ugyanakkor a mai napig azt tapasztalják, hogy a segélyből élőktől a felsővezetőkig széles a vásárlók köre: sokan kényszerből, sokan szenvedélyből keresik a használtruhákat, de vannak olyanok is, akik elsősorban az aktuális divattrendekhez próbálnak így alkalmazkodni.

A GfK Consumer Panel Services felmérése szerint 2011-ben összességében kevesebb ruházati terméket vásároltak a magyar háztartások, mint 2010-ben, miközben az árak emelkedése miatt a teljes forgalom növekedett. A cipőpiacon valamelyest más a tendencia: a 2010-ben mért visszaesés után 2011-ben a lábbelik forgalma növekedni tudott. Ez a növekedés annak köszönhető, hogy az első két harmadévben a magyar családok többet költöttek cipőre, mint az előző év azonos időszakában. A tavalyi év utolsó harmadában - bár szezonálisan ez az időszak a legerősebb évek óta - jóval gyengébb volt a forgalom.


"Az év utolsó négy hónapja kiemelt jelentőségű a cipőt forgalmazóknak: ekkor realizálják bevételük hozzávetőlegesen 40 százalékát. Ennek oka nagyrészt az, hogy a téli időszakban leginkább keresett bakancsok, csizmák átlagára jóval magasabb, mint a például a papucsoké, szandáloké, nyári cipőké, másrészt az iskolakezdés kapcsán szeptember hónapban nagyobb a kereslet a gyerekcipők iránt" - mondta Kárai Anita, a GfK Hungária Key Account Managere. Az év végi csökkenő tendencia azonban már évek óta tart: míg 2008 utolsó harmadában még 44 milliárd forintot költöttek a magyar háztartások cipőre, addig 2011 végén már csak 36 milliárdot.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az év végi visszaesés egyértelműen abból adódik, hogy csökkent a vásárlók száma. Az átlagnál nagyobb a visszaesés a vidéki városokban, illetve a keleti régióban. A felmérés megállapításai szerint a vásárlói hatókör ilyen mértékű csökkenése a jövőre nézve nem túl ígéretes, különösen a független kisboltok számára nem az. Egyre inkább az látszik, hogy a cipőbolt-láncok, sportbolt-láncok és távol-keleti üzletek (közismert nevükön a kínai boltok) a legnépszerűbbek a vásárlók körében, miközben a kis független boltok piacrésze folyamatosan csökken.

A családok a tavalyi évben a megvásárolt lábbelik 43 százalékát akció keretében szerezték be. Különösen az év első nyolc hónapjában voltak keresettek a promóciós darabok, míg az utolsó trimeszterben csak minden harmadik megvásárolt lábbeli volt akciós. Ez az arány 4-5 évvel ezelőtt még mindössze 30 százalék körül alakult.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 16. kedd
Csongor
16. hét
Április 16.
A hang világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm