6 °C Budapest

Mégsem ingyenes az 56-os emlékérme: 140 milliós bírságot kapott kibocsátó

2016. október 10. 13:03

140 milliós bírságot kapott a Magyar Éremkibocsátó Kft., mert hamisan azt a látszatot keltette, hogy ingyenesen biztosítja az 1956-os forradalom 60. évfordulója alkalmából kibocsátott emlékérmet. De elhallgatta az is, hogy több termék rendelése esetén termékenként számítja fel a csomagolási és a postázási költségeket. Később a Magyar Érmekibocsátó Kft. is megszólalt a témában.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Magyar Éremkibocsátó Kft.:

valótlanul sugallta 2014 áprilisától, hogy hivatalos háttérrel rendelkezik, és a különböző érméket népszerűsítő reklámstratégiáját teljes egészében a hivatalosság, az állami elismertség látszatára építette, így például

  •  televíziós reklámjai teljes mértékben eltértek a kereskedelmi reklámok képi és hangzásvilágától; e reklámfilmekkel a hivatalos közlemények hangulatát tükrözte,

  • direkt marketing küldeményeit, tévéreklámjait fontos információ/tájékoztatás felirattal tette közzé,

  • a hivatalos eljárásokban alkalmazott ügyszámokra hasonlító számozást alkalmazott,

  • direkt marketing küldeményeit a hivatalos iratok kezelésekor alkalmazott, stilizált mintával csomagolta, amely a belső tartalom felbontás nélküli olvashatatlanságát hivatott szolgálni;

Megtévesztette a fogyasztókat az emlékérem ingyenességét tekintve 2015 februárja és áprilisa között. Egy termék ingyenesként történő reklámozása ugyanis kizárólag az áru birtokbavételével összefüggő elengedhetetlen költségek felszámítását teszi lehetővé, azonban a vállalkozás olyan költségeket is felszámított csomagolási és postaköltségként (pl. kesztyűs kézzel történő csomagolás, 6 db-os éremtartó mappa, buborékos boríték), amelyek nem tekinthetők az emlékérem birtokbavételénél elengedhetetlennek.

Nem nyújtott tájékoztatást 2011 márciusa és 2016 júliusa között arról, hogy minden terméknél külön-külön számítja fel a csomagolási és a postaköltséget, ha a fogyasztó egyszerre több terméket rendel.

A GVH a bírság kiszabásakor a reklámköltség összegét vette alapul. A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

  • a jogsértő kereskedelmi gyakorlat intenzív volt és hosszabb ideig tartott, így a fogyasztói érdeksérelem kiterjedtnek tekinthető;
  • a kampányüzenetek a fogyasztók széles körét érték el, így a jogsértés potenciális hatása jelentősnek tekinthető;
  • a jogsértő kereskedelmi gyakorlat erőteljesnek minősül az 1956-os érem esetében, mert az ingyenesség ígérete egyértelműen eljutott a fogyasztókhoz;
  • a vállalkozás a jogsértésekkel jelentős gazdasági előnyhöz jutott.
  • Enyhítő körülményként vette figyelembe a GVH, hogy a vállalkozás
  • az 1956-os emlékérem és a csomagolási és postaköltségek kapcsán visszafizette a fogyasztóknak okozott kárt;
  • módosította gyakorlatát;
  • kikérte az Önszabályozó Reklámtestület véleményét reklámkampányáról.

A fentieket követően a GVH korrekciós tényezőként vette figyelembe a bírságösszeg meghatározásánál, hogy a Magyar Éremkibocsátó Kft. - ismétlődő jogsértése miatt - visszaeső, így a bírság összegét a korábbi jogsértés súlyosságával arányosan növelte

FRISS!

Reagált a Magyar Érmekibocsátó Kft. a Gazdasági Versenyhivatal 140 millió forintos bírságára; szerintük a cég a törvényi előírásokat betartotta, a reklámfilmjük pedig nem sérti a hatályos jogszabályokat. Íme a társaság hivatalos közleménye:

"A Magyar Éremkibocsátó Kft. megalapozatlannak tartja a Gazdasági Versenyhivatal elmarasztaló határozatát és azzal szemben fellebbezéssel él, mivel a cég tevékenysége a hatályos törvényi előírások betartásával jogkövető magatartáson alapul. A Versenyhivatal által kifogásolt TV reklámfilmmel kapcsolatban az Önszabályozó Reklám Testület etikai bizottsága egyhangúlag úgy foglalt állást, hogy az a hatályos jogszabályok rendelkezéseit és a Magyar Reklámetikai Kódex előírásait nem sérti.

A Magyar Éremkibocsátó Kft. a világ legismertebb pénzverdéinek hivatalos forgalmazójaként kellő tekintéllyel és komolysággal kínálja vásárlóinak ajánlatait. Saját kibocsátásainak témaválasztása is indokolja, hogy kereskedelmi kommunikációja formális és mértéktartó legyen, hiszen például az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulójára kibocsátott emlékérem marketinganyagainak tükrözniük kell az esemény történelmi jelentőségét. A Versenyhivatal által kifogásolt TV reklámfilmmel kapcsolatban az Önszabályozó Reklám Testület etikai bizottsága egyhangúlag úgy foglalt állást, hogy az a hatályos jogszabályok rendelkezéseit és a Magyar Reklámetikai Kódex előírásait nem sérti.

A Gazdasági Versenyhivatal által 2014 áprilisában kiszabott 100 millió Ft-os bírság felülvizsgálata jelenleg a Kúria előtt van, ezzel együtt a társaság az abban kért változtatásokat maradéktalanul végrehajtotta, amelyet a 2015 decemberében lezárult utóvizsgálat során maga a Versenyhivatal is elismert.

Ahogyan a Magyar Éremkibocsátó a GVH előtti eljárásban is előadta, az 1956-os emlékérem kibocsátásából nem származott haszna, az érmeket ingyenesen biztosította a megrendelői számára. TV reklámfilmjében és valamennyi marketinganyagán feltüntette, hogy maga az érem ingyenes, csupán a az 1490 Ft-os csomagolási és postaköltséget kellett megtéríteni. A Versenyhivatal előzetes álláspontjából azonban látható volt, hogy a nulla Ft-os termék esetében a csomagolási költség továbbhárítását indokolatlannak tartotta, ezért azt a Magyar Éremkibocsátó Kft. közel 30.000 ügyfélnek visszafizette. A társaság számára kiemelten fontos ügyfelei bizalma, ezért a több termék egyszerre történő megrendelése esetén fennálló, rendszerhibából adódó többszörösen felszámított csomagolási és postaköltséget az érintett fogyasztóknak szintén visszatérítette.

A Magyar Éremkibocsátó Kft. küldetése a numizmatika széles körben történő megismertetése. A vállalat immár öt éve azon dolgozik, hogy ügyfelei számára értéket közvetítsen, amely küldetés sikerességét több tízezer vásárlójának elégedettsége bizonyítja."

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm