Készülhetnek az autósok: így drágul az útdíj

2014. december 10. 22:58

Kezd körvonalazódni, hogy miből is remél pluszbevételt a kormányzat a jövő évi költségvetésbe, már ami az útdíjból befolyó bevételeket illeti. A Népszabadság információi szerint nem csak díjemelésre kerül sor - sőt, ennek lesz kisebb hatása -, hanem a díjköteles utak hosszát növelik meg.

A tervezet szerint a legtöbbeket érintő változás, hogy az eddig díjmentesen használható M0-ás - kis kivételektől eltekintve - fizetőssé válik. Nevezetesen a 11-es főút és az M3-as, a 4-es főút és az M5-ös közötti szakaszok használatáért kell e-matricát vásárolni, vagy e-útdíjat fizetni. Aki tehát "körbe" kívánja autózni Budapestet, annak fizetnie kell. A legnagyobb tranzitforgalmat bonyolító, az M1-es és M5-ös közötti szakasz - nem utolsó sorban a várható nemzetközi rosszallás miatt is - díjmentes marad. De nem csak az M0-ásért kell majd 2015. január 1-től fizetni, hanem a fővárosi bevezető szakaszok használatáért is. Itt még kérdéses, hogy csak a "lakott terület" táblán kívül, vagy esetleg az autópálya kezdetét jelző táblától. Az agglomerációból ingázók és a bevásárlóközpontok látogatói tehát jövőre vagy fizetnek, vagy vállalják az időrabló araszolást az alsóbbrendű utakon.

Budapest sem jár jól az új helyzettel, ugyanis a gyűrűs-sugaras úthálózata miatt - aminek a tehermentesítésére szolgál(na) az M0 - egyelőre díjfizetés nélkül lehet eljutni az úticélhoz, de a dugódíj 2016-ra tervezett bevezetésétől már ebben sem lehet biztos senki.

A tarifák is változnak, az e-útdíj mértéke 5 százalékkal nő, a kisbuszok és lakóautók számára viszont kétszeresére drágul az egy évnél rövidebb időre megvásárolt e-matrica.

Lesz viszont megyei úthasználati jogosultság, évente 5 ezer forintért, de a megyehatárok átlépését szigorúan ellenőrzik, és ha valaki elvét egy lehajtót, kemény büntetésre számíthat, ami alól az utólagos e-matrica vásárlással sem tud menekülni, legkésőbb januártól ugyanis 0 percre csökken a hivatalosan eddig sem létező türelmi idő. A megyei matrica indoklása állítólag az, hogy Budapest és a Balaton között így évi 20 ezer forintért lehet személyautóval korlátlanul használni az M7-est - szemben az eddigi 43 ezerrel.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 24. 21:11
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem