11 °C Budapest

Durván emelik a béreket az áruházláncok, de mennyivel nőttek a fizetések?

2017. január 13. 05:30

A munkaerőhiány egyre nagyobb problémát jelent Magyarországon, amire a legtöbb vállalat válasza a béremelés volt az elmúlt hónapokban. A kereskedelemben is felütötte a fejét a probléma, ezért utánajártunk, hogy milyen eszközökhöz nyúlnak a hazai áruházláncok. Az sem midegy, hogy melyik megoldások a legnépszerűbbek a magyar dolgozók körében: tényleg mindenkinek a pénz a legfontosabb?

Magyarországon sok cég küzd munkaerő-problémákkal, tömegével hirdetik meg az új álláshelyeket: hiány van a villamosvezetőknél, a magyar szállodák 93 százalékának gondot okoz a munkaerőtoborzás, és már az autóipari szereplők is béremeléssel és más juttatásokkal próbálják magukhoz csalogatni a dolgozókat. A kereskedelemben is állandósult a létszámhiány, illetve a nagy fluktuáció miatt is szükség van olyan eszközökre, amelyek minél vonzóbb munkahellyé teszik az áruházláncokat. Megnéztük, hogy az elmúlt fél évben miket vetettek be ezek a vállalatok, hogy magukhoz csábítsák, illetve megtartsák a dolgozókat.

Ki mit lépett az elmúlt egy évben?

A KIKA több mint 600 főt foglalkoztat Budapesten, Budaörsön, Debrecenben, Pécsen, Győrben és Szegeden, és még ebben az évben további üzletek nyitását tervezi. A vállalat az elmúlt fél évben több fontos lépést tett annak érdekében, hogy dolgozói hosszú távon is elkötelezettek maradjanak: 2016. augusztusától például szombati pótlékot fizet az alkalmazottaknak, ha azok vasárnap és az azt megelőző szombaton is dolgoznak. Pár hónappal később bejelentették a hűségjutalom elindítását, ami azt jelenti, hogy egy év aktív munkaviszony után 100 ezer forintot kapnak dolgozók.

Már idén is történt kedvező változás: január 1-től munkaidő arányosan havi bruttó 24 ezer forinttal emelkedik minden dolgozó fizetése. Ez a bérfejlesztés és a hűségprogram elindítása a teljes foglalkoztatásban dolgozók esetén több mint nettó 250 ezer forint többletjuttatást jelent éves szinten

- tudta meg a Pénzcentrum az áruházlánctól.

A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. jelenleg mintegy 13 ezer embernek ad munkát országszerte. Nemrég közleményben jelentette be, hogy idén is béremelést hajt végre részben saját forrás felhasználásával, részben a járulékcsökkentés segítségével finanszírozza: már 2016-ban is 4 milliárd forint bérfejlesztést hajtott végre és ez a szám 2017-ben eléri a 7 milliárd forintot. A vállalatnál több mint 5 éve dolgozó munkatársak további -éves szinten- 40 ezer forint értékű béren kívüli juttatást kapnak, mégpedig SZÉP-kártyán.

Ezeken felül megmarad a dolgozók 13. havi juttatása is, amely egyedülálló a hazai élelmiszer kiskereskedelmi szektorban. Az áruházlánc a tervek szerint idén is folytatja a beruházásokat új áruházak építésével -és ezzel együtt új munkahelyek teremtésével.

A Tesco Magyarország tavaly többször szerepelt a sajtóban munkaerő-problémáival. Pálinkás Zsolt működési ügyvezető igazgató nemrég azt nyilatkozta, hogy az előző évhez képest nincs jelentős változás a dolgozói létszámban, de folyamatosan vannak nyitott pozícióink, százas nagyságrendben országszerte.

A szakképzett munkaerő megtalálása jelenti a nagyobb nehézséget: például több hús-, baromfi-, csemege-sajt-eladóra, pékre és targoncásra lenne szükség.

A vállalat tavaly nyáron 3,5 milliárd forintot fordított bérfejlesztésre, ez átlagosan 11 százalékos béremelést jelentett 14 ezer, nem vezető beosztású munkatársnak, de folyamatosan vizsgálják azokat a lehetőségeket, amelyekkel még vonzóbb munkahellyé tehetik a vállalatot.

Az ALDI jelenleg több mint 2300 munkavállalót foglalkoztat, akiknek a kedvező bérezés mellett továbbképzéseket, modern munkakörnyezetet és kedvezményes sportolási lehetőségeket biztosít. Időről időre munkatársi kérdőív segítségével mérik fel, hogy melyek azok a területek, amelyekkel kollégák elégedettek, és melyek szorulnak fejlesztésre, majd igyekeznek a javaslatoknak eleget tenni. A fentieken kívül részmunkaidőben végezhető pozíciókkal, rugalmas munkavégzési lehetőséggel, külföldi munkavégzéssel teszik az áruházláncot még vonzóbb munkahellyé, illetve a munkatársak tanulását és fejlődését minden életszakaszban támogatják.

Úgy tudunk még vonzóbb munkahellyé válni, ha tisztában vagyunk azzal, mi a fontos jelenlegi és leendő munkavállalóink számára.

Fontosnak tartjuk, hogy kollégáink hosszú távon tervezzenek velünk és motiváltak, elkötelezettek legyenek vállalatunk iránt - közölte az áruházlánc.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A Lidl Magyarország 4 ezer munkavállalóval rendelkezik, és 2016-ban 5, majd további 15 százalékkal emelte minden dolgozójának fizetését. Április 1-től ingyenes egészségügyi szakellátásokat, szűrővizsgálatokat, élet-és balesetbiztosítást tartalmazó egészségprogramot vezetett be, a cafeteria rendszer pedig tartalmazza a munkába járás költségének teljes támogatását, étkezési jegyet, valamint Erzsébet-utalványt. 2016 márciustól az összes munkavállalójának kedvezményprogramot is kínál.

A legfrissebb hírek szerint 2017-ben 23-25 százalékkal növekszik az Obi összes - azaz 1700 - áruházi dolgozójának fizetése, ami azt is jelenti, hogy a bérfejlesztés a barkácslánc minden dolgozója esetében leköveti a garantált bérminimum növelésének kötelező mértékét. 2016 elején - miután hét évig be voltak fagyasztva a bérek - az Obi Hungary Retail Kft. 4 százalékos fizetésemelést írt alá a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetével (KASZ), azzal az ígérettel, hogy, ha az értékesítési számok javulnak, akkor további évközi emelés jöhet szóba.

Mit mondd erre a szakértő?

Látható, hogy a béremelést szinte mindenki kulcsfontosságúnak tartja a hatékonyabb munkaerő-toborzás érdekében.

Gyakran jelennek meg egyéb juttatási formák, mint a cafeteria és a 13. havi fizetés, de alapvetően változatos eszközökkel csalogatják a dolgozókat az áruházláncok: sportolási lehetőség, továbbképzés, hűségjutalom és kedvezményprogramok is szerepelnek a listán.

Szokody Ágnes, a Randstad Magyarország marketing menedzsere szerint a tudatos munkáltatói márkaépítés fontos lépés a megfelelő minőségű és mennyiségű munkaerő bevonzása érdekében. Ennek kulcsa, hogy a vállalat megismerje a munkavállalói igényeket, illetve saját magáról is készítsen egy őszinte átvilágítást: mit mond magáról a cég, ezt betartja-e, és hogy az az ígéret mennyire vonzó a jelenlegi és jövőbeli munkavállalóknak.

A különböző célcsoportokat is érdemes megvizsgálni, mert míg egy fizikai dolgozónak vonzó juttatás lehet a céges busz biztosítása, addig egy irodai dolgozó esetében inkább a rugalmas munkavégzési formák, például a home office lehet a hívó szó

 - mondta a Pénzcentrumnak a szakértő.

A felmérés szerint a magyar dolgozók körében a legfontosabb szempont a bér és az egyéb juttatások - mindkét nemnél és minden életkorban. Szintén a legfontosabbak közé tartozik a biztos karrier, a munka és a magánélet közötti egyensúly, a kellemes munkakörnyezet és az előrelépési lehetőség.

Napjainkban a munkáltató márkát nem az alapvető marketingeszközök jelentik, hiszen alapkövetelmény, hogy legyen egy jól felépített karrier aloldal a honlapon, ahogy az is, hogy a vállalat kommunikáljon a célcsoportjával a közösségi médiában.

A valódi belépési korlátot, ami átütő eredményeket is hozhat, Szokody Ágnes szerint főképp a megfelelő szakértelem és a projektre dedikált büdzsé jelenti.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm